مقایسه کن

فناوری HI-FI چیست و چگونه می‌تواند درک ما از موسیقی را تغییر دهد!

نوشته شده توسط: معین | 1401/03/12 18:00:31

بعد از اینکه برندها و کمپانی‌های معتبر که در صنایع موسیقی هستند در سراسر جهان روی کار آمدند، روزانه بر تعداد تجهیزات صوتی و مانند هدست، هدفون، اسپیکر، هندزفری و سایر مواردی که از این قبیل است، افزوده شد. رفته رفته این شرکت‌ها برای اینکه محصولات خود را خاص‌تر از رقبای خود کنند، از فناوری‌های مختلفی استفاده کردند. یکی از این فناوری‌ها، HI-FI بود. این فناوری به کاربر نشان می‌داد که کیفیت پخش موسیقی توسط آن دیوایس، بسیار بالاست. دقت داشته باشید که این تکنولوژی، فقط در محصولات صوتی گران قیمت و با کیفیت وجود دارد. اما با این حال، کم کم در دیوایس رده پایین‌تر هم مشاهده می‌شود. با ما در هدفون دات آی آر همراه باشید تا به بررسی فناوری های فای بپردازیم.

فناوری HI-FI چیست و چگونه می‌تواند درک ما از موسیقی را تغییر دهد!

امروزه کمتری شخصی را میتوانید پیدا کنید که با کلمات 4k  یا Full HD آشنایی نداشته باشد و همه ما می‌دانیم که این کلمات، بیانگر کیفیت بالای تصویر در نمایشگر می‌باشد. حالا فناوری HI-FI نیز نشان‌ دهنده این است که دیوایس مدنظر، از نظر خروجی صدا، کیفیت مطلوب و مناسبی دارد. به بیانی دیگر، درایو موسیقی آن اسپیکر، هدفون یا هر دیوایسی که در نظر دارید، توانایی بسیار بالایی دارد.

فناوری Hi-Fi از نظر لغوی، مخفف عبارت "High fidelity" است که به معنای "وفاداری بالا" می‌باشد. به طور کلی یک سیستم صوتی که از این فناوری استفاده می‌کند، می‌تواند صدایی که پخش می‌کند به واضح‌ترین شکل ممکن، به گوش افرادی که در اطراف هستند، برساند. همین موضوع باعث شده تا متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان، از برچسب های فای بر روی بسته‌بندی محصولات خود استفاده کنند، در حالی که اصلا از این فناوری در آن دستگاه استفاده نکرده‌اند.

تکنولوژی Hi-Fi امروزه در سیستم‌ها و دیوایس‌های مختلفی مانند سینما خانگی، ساندبار، هندزفری، هدفون، هدست، اسپیکر و سایر مواردی که از در این دسته هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است بدانید که سیستم‌های دارای Hi-Fi با سیستم‌هایی که از این فناوری استفاده نمی‌کنند، از نظر کیفیت تفاوت خیلی زیادی دارند. بنابراین، اگر قصد خرید هدفون یا سایر وسایل نام برده شده را دارید، حتما به این نکته توجه داشته باشید که دیوایس مدنظر شما، از این قابلیت استفاده کند.

نحوه عملکرد فناوری Hi-Fi

اگر قرار است یک سیستم صوتی از قابلیت های فای استفاده کند، در نخستین گام باید همه وسایل و قطعاتی که در آن به کار رفته است، از بهترین کیفیت ممکن، برخوردار باشند. سیستم‌های دارای های فای که به صورت استاندارد تولید شده‌اند، در حقیقت از قسمت‌های مختلفی مانند قسمت تقویت کننده سیگنال، سورس، درایو پخش کننده و ... تولید می‌شود. تمامی بخش‌ها و قسمت‌هایی که نام برده شد، تمام تلاش خود را می‌کنند تا بهترین خروجی را از نظر صدا به افرادی که در آن محیط حضور دارند، بدهند. در ادامه به معرفی هر کدام از قسمت‌هایی که نام بردیم، می‌پردازیم.

تقویت کننده سیگنال

این قسمت شامل دو بخش می‌باشد که عبارتند از: Pre Amplifier و Power Amplifier که هرکدام از آن‌ها وظیفه‌ای به عهده دارند. به بیانی ساده تمام وظیفه این دو قسمت این است که بهترین خروجی صدا را به کاربران ارائه دهد. البته دقت داشته باشید که این دو بخش یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک سیستم دارای های فای هستند، اما به دلیل اینکه قیمت نسبتا بالایی دارند، کمتر تولید کننده‌ای به سراغ آن‌ها می‌رود.

سورس Hi Fi

برای اینکه یک موسیقی یا یک فایل صوتی پخش شود، به یک منبع نیاز است. این منبع می‌تواند یک اپلیکیشن موبایل، یک دیسک سی دی یا دی‌وی‌دی، یک فلش، یک مموری کارت یا هر چیز دیگری باشد. بنابراین اگر منبع پخش کننده موسیقی از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، امکان استفاده از نهایت کیفیت را نخواهید داشت. از همین رو توصیه می‌کنیم همیشه به دنبال یک منبع خوب و باکیفیت برای پخش فایل‌های صوتی خود باشید.

اسپیکر یا بلندگو

به بیانی ساده و راحت، این اسپیکر‎ها هستند که وظیفه دارند صدا را به گوش کاربر برسانند. بنابراین هرچقد کیفیت بلندگوی هدفون شما بیشتر باشد، صدای بهتری به گوش شما خواهد رسید. با توجه به اینکه معمولا به دلیل اینکه اسپیکرها به صورت دوتایی تولید می‌شوند تا یک صدای استریویی به کاربر برسانند، می‌توانیم بگوییم که بین صدای استریویی و فناوری Hi Fi یک رابطه متقابل وجود دارد. همچنین در زمان خرید بهتر است دقت داشته باشید که هدفون مد نظر شما از قابلیت نویز کنسلینگ برخوردا باشد. در صورتی که با این موضوع آشنایی ندارید، توصیه می‌کنیم مقاله آشنایی با فناوری نویز کنسلینگ (Noise Cancelling) و کاربرد آن را مطالعه نمایید.

کلام آخر

در این مقاله از سایت هدفون دات آی آر سعی کردیم فناوری و تکنولوژی های فای را به صورت نسبی برای شما عزیزان معرفی کنیم. اگر بخواهیم بزرگترین مشکل این تکنولوژی را بگوییم، می‌‌توانیم به قیمت بالای آن اشاره داشته باشیم. البته این قیمت بالا با توجه به کیفیت و تجهیزاتی که در این سیستم‌های صوتی به کار می‌رود، منطقی به نظر میرسد. امید است مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید و کاربردی واقع شده باشد. در صورتی که قصد خرید هدفون دارید، توصیه ما این است که همین الان به فروشگاه سایت هدفون دات آی آر مراجه کنید و با بهترین هدفون‌ها آشنا شوید.



نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.