مقایسه کن

راهنمای خرید هدفون قسمت دوم

نوشته شده توسط: معین | 1401/02/25 23:04:51

امروزه افراد بسیار زیادی در طول روز، از هدفون‌های تو گوشی و روی گوش استفاده می‌کنند. اما متاسفانه امروزه در کنار برندهای اورجینال و اصل، برخی محصولات بی‌کیفیت و فیک هم به بازار عرضه شده‌اند. این محصولات با قیمت پایین خود، معمولا افرادی را هدف قرار داده‌اند که اطلاعات کافی در خصوص هدفون ندارند. از همین رو ما در گروه هدفون دات آی آر تصمیم گرفتیم تا قسمت دوم راهنمای خرید هدفون را تهیه، و برای شما عزیزان در سایت قرار دهیم.

راهنمای خرید هدفون قسمت دوم

در ادامه مقاله راهنمای خردی هدفون تصمیم گرفتیم تا سایر ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک هدفون خوب را بیان کنیم. بنابراین تا انتهای این مقاله، همراه ما باشید.

سیستم آکوستیک در هدفون

سیستم آکوستیک یا Acoustic System در حقیقت به مدل طراحی هدفون گفته می‌شود که به بسته یا باز بودن گوشی‌های هدفون اشاره دارد. اگر هدفون شما با سیستم آکوستیک بسته طراحی شده باشد، در واقع از ورود صدای محیط بیرون به داخل گوش، و ورود صدای هدفون به محیط اطراف، جلوگیری می‌شود. مسلما تا کنون متوجه شده‌اید که هدفون‌های آکوستیک باز به چه شکل طراحی شده‌اند. آکوستیک باز به هدفون‌هایی گفته می‌شود که هم صدای اطراف به گوش کاربر می‌رسد، و هم صدای پخش شده داخل هدفون در محیط اطراف شنیده خواهد شد.

اغلب مواقع هدفون‌هایی که به صورت Closed Acoustic System طراحی می‌شوند، طرفداران بیشتری دارند. اما همه این افراد نمی‌دانند که صرفا بسته بودن اطراف گوشی، به معنای نویزگیر بودن نیست. بنابراین حتی هدفون‌های بسته هم گاهی اوقات صدا را به بیرون انتقال می‌دهند و ممکن است صدای اطراف را بشنوید. در صورتی که این موضوع برای شما اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد، توصیه می‌کنیم از هدفون‌های نویزگیر استفاده نمایید. البته امروزه هدفون‌هایی در بازار هستند که پدهای بزرگتری دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا صدای کمتری منتقل شود.

نوع استفاده شما می‌تواند در انتخاب باز یا بسته بودن هدفون، تاثیرگذار باشد. برای مثال اگر به قصد دارید از هدفون در زمان ورزش، پیاده‌روی یا محیط‌های بیرونی استفاده کنید که در آن‌ها نیاز است صدای اطراف را بشنوید، بهتر است از سیستم آکوستیک باز استفاده نمایید. اما اگر استفاده شما برعکس است و می‌‍خواهید در محیطی ساکت و آرام از هدفون استفاده کنید، هدفون‌های سیستم آکوستیک بسته مناسب شما هستند.

دیافراگم هدفون

دیافراگم (به انگلیسی: Diaphragm) به همان پوسته نازک که در داخل بلندگوها است، گفته می‌شود. این پوسته در حقیقت علت اصلی بوجود آمدن ارتعاشات صدا است. دیافراگم‌ها انواع مختلفی از جمله: شیپوری، مخروطی و گنبدی دارند. دقت داشته باشید که در زمان خرید هدفون، این نکته را به خاطر بسپارید که تمام مدل‌های دیافراگم عملکرد یکسانی دارند. اما اگر این سوال برای شما مطرح شده که پس چرا چند مدل دیافراگم داریم؟ باید عرض کنیم، که کمپانی تولید کننده هدفون، با توجه به اندازه، کارایی و چندین فاکتور دیگر، یکی از این دیافراگم‌ها را انتخاب می‌کند.

سیم پیچ صدای هدفون

سیم پیچ صدای هدفون یا Voice Coil در واقع همان سیم پیچ داخل هدفون می‌باشد. این ویژگی یکی از فاکتورهای بسیار مهم در انتخاب هدفون است. امروزه هدفون‌هایی که در بازار موجود هستند، یا سیم پیچ مسی دارند، یا سیم پیچ آلمینیومی. دسته دوم، یعنی هدفون‌هایی که از سیم پیچ آلمینیومی استفاده می‌کنند، حساسیت بیشتری دارند. اما بیشتر کمپانی‌های تولیدکننده به دلیل طول عمر بیشتر، از سیم پیچ مسی برای هدفون‌های خود استفاده می‌کنند.

قابلیت ضدنویز

قابلیت ضدنویز یا Noise Cancellation در هدفون، به شدت کاربرد دارد. این ویژگی معمولا در زمانی که نیاز دارید صدای محیط اطراف مزاحم شما نشود، به شدت به کارتان خواهد آمد. بنابراین، اگر قصد دارید از هدفون به عنوان یک فرد حرفه‌ای استفاده کنید، حتما در زمان خرید هدفون به قابلیت ضدنویز بودن آن توجه داشته باشید.

کلام آخر

مواردی که در این مقاله ذکر کردیم، به صورت کامل تجربیات تیم هدفون دات آی آر بود. ما در این مقاله و مقاله راهنمای خرید هدفون تمام تلاش خود را کردیم تا فاکتورهایی را که در زمان خرید لازم است بدانید را بررسی کنیم. امید است مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده و در زمان خرید برای شما عزیزان، کاربرد داشته باشد.



نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.